Veli-Matti Hartikainen, upseeri evp, museonhoitaja

Vuodesta 2023 alkaen kansalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaa Kymenlaakson hyvinvointialue. Siellä tuotetaan sosiaalialan, terveydenhoidon ja pelastustoimen palvelut. Tunnen olevani sote-alan asiantuntija, jolla on paljon annettavaa hyvinvointialueen valtuustossa ja muissa luottamustehtävissä. Olen kuntayhtymä Kymsoten hallituksen jäsen, jossa tehtävässä minulla on lähes neljän vuoden kokemus. Osallistun aktiivisesti tulevan hyvinvointialueen valmisteluun sen valmistelutoimielimen poliittisen seurantaryhmän jäsenenä.

Sote-uudistuksen tärkein peruste on tasavertainen palvelujen tarjoaminen kaikille asukkaille maakuntamme joka kolkassa. Ihmisen matka perusterveydenhoidon tai sosiaalialan palveluihin ei saa olla pitkä ja ne on tuotettava lähipalveluina. Pelastuslaitoksen palvelut on sijoitettava alueella siten, että hälytysyksikkö on lyhyessä ajassa kohteessa, kun sitä tarvitaan.

Kuntapolitiikkaan tulin mukaan ensimmäisen kerran 1996 ja olen sen jälkeen toiminut monissa kunnallisissa luottamustehtävissä. Olen syntyisin Haminasta. Perheeseeni kuuluu vaimo, kaksi aikuista lasta ja kaksi pientä lapsenlasta. Ikäihmisten asiat ovat myös tuttuja Haminassa asuvan seniori-ikäisen äitini kautta.

Koulutukseltani olen upseeri. Palvelin useassa joukko-osastossa ja valtaosan urastani tein Reserviupseerikoulun palveluksessa monissa tehtävissä kuten perusyksikön päällikkönä reserviupseerikurssilla. Puolustusvoimista lähdin 2012 Reserviupseerikoulun koulutuspäällikön tehtävästä. Rauhanturvatehtävissä palvelin Syyriassa YK:n lipun alla 1990-luvulla jääkärikomppanian varapäällikkönä.

Olen Puolustusvoimien jälkeen toiminut urheiluseurassa nuorisovalmennuspäällikkönä, Palloiluhalli Oy:n toimitusjohtajana ja nykyisin RUK-museon hoitajana. Harrastuksiini on kuulunut aikoinaan jalkapallon pelaaminen ja myöhemmin nuorten valmentaminen sekä monipuoliset seura- ja yhdistystehtävät.

Aluevaltuutettuna minun tärkein tehtäväni on pitää huolta asukkaiden hyvän elämän edellytyksistä. Näissä vaaleissa meillä on paljon puolustettavaa. Palveluista on pidettävä kiinni ja työtä niiden eteen on tehtävä tarmolla.