Tuija Vuoksiala, kuntohoitaja, hieroja

Olen 60-vuotias kuntohoitaja ja yrittäjä. Olen nyt kolmatta kautta mukana kuntapolitiikassa ja valtuustossa toista kautta. Minulle on kertynyt näiden vuosien aikana kokemusta valiokuntatyöskentelystä, mm. kilpailukyky- ja hyvinvointivaliokunnista. Tällä hetkellä toimin kaupunginhallituksen jäsenenä.

Olen nähnyt sotealaa työni kautta ja se on herättänyt kiinnostukseni aluevaaleja kohtaan. Olen työskennellyt lastenkodissa ja vanhainkodissa sekä fysioterapiayrityksessä ennen nykyistä yksinyrittäjyyttäni.

Kymenlaakson väestö ikääntyy ja palveluiden tarve kasvaa, soterakenteella pitää vastata näihin muutoksiin. Olen muutosmyönteinen ja sitä tarvitaan, jos halutaan kehittää palveluita.

Paikalliseen perusterveyden hoitoon pitää panostaa ja hoitoon tulee päästä kohtuullisessa ajassa. Terveyskeskuksiin tarvitaan ennaltaehkäisevää toimintaa, kuntoutusta, terveyden edistämistä, erikoissairaanhoitoon koulutettuja hoitajia sekä erikoislääkärin aikoja. Terveysteknologian käyttöä on lisättävä.

Ikäihmisillä on oltava mahdollisuus valita erilaisten asumis- ja hoitomuotojen väliltä. Osalle sopii kotihoito, osalle palveluasuminen tai hoivakoti on parempi vaihtoehto.

Lasten- ja nuorten neuvolapalvelut on ehdottomasti säilytettävä lähipalveluina, minkä lisäksi kaikkiin alueemme kuntin tarvitaan riittävä määrä psykologeja, koulukuraattoreita ja kouluterveydenhoitajia.

Henkilökunnan työhyvinvointiin ja koulutusmahdollisuuksiin panostettava. Se lisää alan ja alueen arvostusta ja vetovoimaa.

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä nostan esiin yhteistyön eri organisaatioiden välillä. Ns. kolmas sektori eli vapaaehtoistoimijat tukevat julkisen ja yksityisen sektorin työtä. Kaikkia tarvitaan.

Nämä toimet ovat fiksua taloudenpitoa, joka maksaa itsensä takaisin.

Ei maakuntaverolle ja kelakorvausten alasajolle 💙