Elina Inkeroinen-Lalu, FM, eduskunta-avustaja

• filosofian maisteri, eduskunta-avustaja, 46v.
  • Haminan kaupunginvaltuuston pj
  • Seutuneuvottelukunnan vpj
  • Kymenlaakson Liitto, maakuntavaltuuston jäsen
  • HaminaKotka Satama Oy, hallituksen jäsen
  • KSOY, hallintoneuvoston jäsen
  • Haminan Kokoomusnaiset ry, pj
  • HHJ (Kauppakamarin hyväksytty hallituksen jäsen -tutkinnon suorittanut), HHJ PJ
  • KPJ (sertifioitu kuntapuheenjohtaja), KHO (sertifioitu kunnallisen osakeyhtiön hallitusosaaja)
  • takana pitkä ja aktiivinen nuorkauppakamariharrastus, senaattorin arvo #76505, maanpuolustusnainen
  • naimisissa, koti Pampyölissä, perheeseen kuuluu myös puolison kaksi täysi-ikäistä lasta
  • vapaa-ajan pyhitän perheelle, ystäville, kuntoliikunnalle, matkustelu on koronan myötä vaihtunut piha- ja puutarhahommiin

Olen 46-vuotias filosofian maisteri ja eduskunta-avustaja. Tällä hetkellä toimin Haminan kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtajana, Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajajana sekä Kymenlaakson liiton maakuntahallituksen ja Kymenlaakson hyvinvointialueen väliaikaisen valmistelutoimielin VATEN:n poliittisen seurantaryhmän jäsenenä.

Aluevaaleissa on kyse historiallisen suuresta uudistuksesta sekä ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta. Pitkää kokemustani hyödyntäen olen valmis antamaan aikaani sekä osaamistani Kymenlaakson hyvinvointialueen rakentamiseen.

Aluevaltuustojen tehtävänä on käynnistää toiminta uusilla hyvinvointialueilla ja turvata niillä mahdollisimman hyvät sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelut. Rahoituksen tullessa valtiolta täytyy liikkumavaran ja luovuuden järjestelyihin löytyä alueen sisältä. Kymenlaakson edunvalvonta valtion suuntaan korostuu entisestään, sillä tarpeita on resursseja enemmän. Puolustettavaa on paljon.

Vähintään yhtä tärkeää on vuoropuhelu alueen muiden toimijoiden kanssa. Vain kuntia, alueen asukkaita, henkilöstöä, yrityksiä ja kolmatta sektoria kuulemalla Kymenlaakson hyvinvointialue voi menestyä. Uuden kynnyksellä vastakkainasettelu on syytä lopettaa.

On hyväksyttävä vihdoinkin se, että asukkaat ovat samanarvoisia kotikunnan koosta riippumatta. Palveluita on tavalla tai toisella oltava saatavilla joka puolella maakuntaa. Koko Kaakonkulmaa palvelee esimerkiksi se, ettei Haminan lähipalveluista enää tingitä.

Olen kokenut kuntapoliitikko, joka tuntee päätöksenteon kahden vuosikymmenen ajalta eri tehtävissä kunta-, seutu- ja maakuntatasolla sekä mielenkiintoisen työn kautta ajankohtaisten asioiden ääreltä eduskunnassa. Tahtoni yhteisten asioiden hoitamiseen kasvaa vuosi vuodelta ja tartun tehtäviin napakasti, mutta neuvotellen. Perheeni on minulle tärkeintä ja omasta hyvinvoinnistani pidän huolta monipuolisesti liikkuen.

Uskon, että yhteistyökykyisellä sekä tulevaisuuteen ja uudistuksiin myönteisesti suhtautuvalla asenteella minulla olisi annettavaa aluevaltuutettuna. Sydän on ihmisten, palveluiden, terveyden ja turvallisuuden puolella. 💙